Review of Live uit Lloyd 2014 – Popunie

(only Dutch)

The Plastic Shark Project was de oorspronkelijke naam van de band die Rotterdamse rockveteranen Michel (leadgitaar, zang) en Martijn Ebben (bas) in 2007 oprichtten. Een grappige naam, bovendien gekoppeld aan een verhaal (tje), want gebaseerd op de plastic haai die Michel op zijn eettafel had staan toen de vier oorspronkelijke bandleden hun eerste ontmoeting hadden. De aanleiding voor die ontmoeting was de uitnodiging die de muzikanten hadden gekregen om te komen spelen op een groot rootsfestival in Tsjechië. Een jaar later mochten ze terugkomen.

Tegenwoordig heet de band Gravel Town. De naamsverandering kwam in 2012 toen Mark Lubeek de drumkruk overnam van Niels Vloemans. Gitarist Hans Glerum completeert de bezetting. Alle bandleden hebben overigens meer dan 25 jaar in de rockmuziek op de teller staan. De naam Gravel Town lijkt niet willekeurig gekozen. Michels stem heeft immers de weerbarstigheid van een grindpad. Een geluid dat goed past bij de mix van rootsrock, americana en blues die de band vorig jaar al liet horen op het album From Grace.

De release daarvan was voor programmamaker Ronald van Oudheusden van Radio Rijnmond aanleiding het viertal uit te nodigen voor een sessie in het Llloydkwartier voor zijn dagelijkse programma Live Uit Lloyd. Die sessie, op maandag 22 september, beviel de mannen van Gravel Town zo goed dat ze besloten die integraal uit te brengen. Deze vijf songs staan ook in de studioversie op From Grace.

Daaronder het eerder op deze site getipte prijsnummer van de plaat, Middletown Avenue. Zoals wel vaker bij stevige rootsmuziek klinkt het repertoire live eigenlijk lekkerder dan in de studioversies. Dat vindt de band zelf kennelijk ook.

Gravel Town vermeldt in de bio trots dat het de allereerste keer is dat een band een officiële live-ep uitgeeft van opnames uit Live Uit Lloyd. Dat is dan wellicht waar voor zoverre het een volledig met Live Uit Loyd-opnames gevulde uitgave betreft. Singer/songwriter A Balladeer gebruikte al eens opnamen van Radio Rijnmond, net als de Amerikaans Preston Shannon, die er een aantal op zijn meest recente cd zette. Programmamaker Ronald van Oudheusden geeft aan dat bands vaak nog wel met meersporenbanden van RTV Rijnmond aan de slag gaan.

Hoewel in de Lloydstraat ‘gewoon’ radio wordt gemaakt en er geen high-end opnamestudio voorhanden is, blijkt de technische basiskwaliteit voor de bands vaak hoog genoeg om ermee verder te willen. Vereerd voelde Van Oudheusen zich dat het Franse Mado et les Frères Pinard onlangs Live Uit Lloyd-opnamen uit oktober uitbracht. De sessie was drie maanden voor de zanger verongelukte. Tijdens de uitvaartplechtigheid werden die Live Uit Lloyd opnamen ook gedraaid. De release van Gravel Town is dus niet ‘uniek’, wel erg tof.

De muziek van Gravel Town klinkt vooral in de instrumentale passages, met lang uitgesponnen gitaarsolo’s, als de perfecte soundtrack tijdens autoritten over de Amerikaanse highways, waar slechts zo nu en dan een stadje wordt aangedaan. De teksten passen minder bij die dromerige sfeer, die zijn vrij direct en laten weinig aan de fantasie over. Wat er gebeurt, wordt verteld.

De ‘asfalten’ stem van de zanger is het opvallendste kenmerk van Gravel Town’s muziek. De ervaren muzikanten weten hoe ze een sound moeten neerzetten en hebben dus gekozen voor een op americana en roots gestoeld geluid. Niet heel opvallend of avontuurlijk, in de zin dat er in dat genre meer bands bestaan, maar omdat je deze mannen om elke muzikale boodschap kunt sturen, is het resultaat wel gedegen en doet het niet snel onder voor wat genregenoten laten horen.

Edwin Wendt

Link to the original article