Review van From Grace – Jaap Koper

Koud in september

Hoewel de september maand nog maar net bezig is, gaat Gravel Town het album ‘From Grace’ nu echt zijn vuurdoop geven. Wie het album goed beluistert, proeft een eindeloos Amerikaans landschap met zand en stof waar je uren moet rijden om ergens te stoppen in een dorp om vervolgens te worden getrakteerd op country folk en blues muziek die de plaatselijke kroeg jou voorschotelt. Americana die eerlijk en authentiek is zoals Gravel Town het zelf omschrijft.

De band

De band bestaat uit Michel en Martijn Ebben, Mark Lubeek, Hans Glerum en is begonnen in 2007 met Lubeeks’ voorganger Niels Vloemans. In dat jaar start Gravel Town ook met repetities, omdat Michel Ebben als singer songwriter al veel materiaal heeft geschreven. Het werk wat het viertal verzet, leidt hen naar een Tsjechisch festival, waarna zij in 2008 onder ‘The Plastic Shark Project’ verder gaan. In 2012 met een wisseling in de band, besluiten ze ook de naam te veranderen in de huidige naam ‘Gravel Town’.

Landelijke belangstelling

Inmiddels staat de band al in de belangstelling bij de landelijke omroepen en heeft de EO de band uit de regio Rotterdam gevraagd om in het NPO Radio 1 programma ‘Dit is de dag’ een akoestische versie van ‘Cold September Day’ te spelen. Op de facebookpagina van Gravel Town is dit terug te beluisteren. Waarschijnlijk heeft de groep die te danken aan de recensies die Popunie, Musicmeter.nl en Geluidsdrager.nl al hebben gegeven. Wellicht dat enkele nummers op een zondagmorgen via NPO Radio 2 mogen komen, want sommige songs passen wel bij een zondagmorgen gevoel.

From Grace

‘From Grace’ herbergt songs met een verhalend karakter. Soms meeslepend dan weer dromerig. Michel Ebben heeft een doorleeft stemgeluid. ‘Ghost Of Modern Times’ vertelt het verhaal van een man die zichzelf heeft verloren. Op de hielen gezeten door de duivel, probeert hij elk mens van het goede pad af te brengen. Alleen trappen de meesten door de waarschuwing er niet in. Het nummer heeft een vleugje John Cougar Mellencamp, maar toch ook duidelijk Tom Petty. De aanwezigheid van Petty zit wel degelijk in het nummer wat achter ‘Ghost Of Modern Times’ komt. ‘Middletown Avenue’. De herinnering ligt in elk voetstap, waarbij steeds een gedachte over die ene verloren liefde weer terugkomt. Gravel Town eert John Hiatt. Op het album staat ‘Hold On To Your Love’.

De toekomst

Nu deze maand het album beschikbaar gaat komen voor het grote publiek, zit Gravel Town niet stil. Het smaakt naar meer. De plannen voor een nieuw album staan alweer in de steigers en de band zoekt naar een breder publiek. Dat willen ze doen met een aantal optredens in het land om het debuutalbum onder de aandacht te krijgen. Het album ‘From Grace’ is bij FYIFY uitgebracht en zal naast de online verkoop in onafhankelijke winkels te krijgen zijn met een fysiek exemplaar van het album.

Jaap Koper
Alternative FM @ ZFM Zandvoort 106.9 FM