Review van From Grace – Popunie

“De band van Michel Ebben” staat er op de post-it vastgeplakt aan de digipack van het album van Gravel Town. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog nooit van deze goede man had gehoord. Via Google kom je alles te weten en weet je gelijk wat je in huis hebt.

Ebben is een Rotterdammer met een grote liefde voor de Amerikaanse rootsrock. Gemazeld met een ietwat schuurpapieren stemgeluid en zeker geen eendagsvlieg uit Rotjeknor. Samen met zijn neef Martijn en kompanen Hans Glerum en drummer Mark Lubeek vormt hij nu de formatie Gravel Town. En jawel de tijd is nu rijp om Nederland te veroveren.

From Grace is de debuutplaat van de heren. Het resultaat is een volwaardig en volwassen plaat waar niets op af te dingen valt. Van meet af aan tot en met de laatste noot ga je mee op de Americana golven. Een puike productie, kekke lay-out, pakkende fotografie en muzikaal dik in orde. “Het gaat bijna saai worden”, hoor ik de lezer denken. Niets is minder waar. From Grace is gewoon een must-have voor iedereen die van Amerikaanse rootsklassiekers houdt. Poppy met een rauw randje en raakvlakken met country- en westcoast legendes. Nummers met stuk voor stuk een sterke hook die blijft hangen, en zo in je binnenste beklijven. Denk aan lui als John Cougar Mellencamp, John Hiatt en in mindere mate aan Bruce Springsteen en Tom Waits om een beeld te krijgen waar Ebben en consorten de mosterd ditmaal vandaan hebben gehaald.

Op twee nummers na tekende Ebben voor alle composities. Ook zijn vocale kwaliteiten mogen er zijn. Zijn stem past perfect in de muzikale lijn die hij neerzet met Gravel Town. Gruizig, diep en doorleeft, maar nergens vervelend en overacting. Dit dik vijftig minuten durend werk is opgenomen in Frankrijk en klinkt hierdoor heel organisch en fris. De buitenlucht en gezonde Franse levenswijze zorgde voor een compleet afgewerkt geheel. Alsof de Franse kaas en gortdroge witte wijn uit de Dordogne het smeermiddel vormde van de nummers.

Halverwege staat, het wat mij betreft allersterkste nummer van dit album, Middletown Avenue. Hierin laat de band gewoon horen hoe het moet. Dit nummer vormt het perfecte visitekaartje voor Gravel Town waarmee elk podium in Europa ingepalmd kan worden. Denk aan de aankomende festivalzomer met Lowlands, De Parade, Sziget of Øya, maar ook aan evenementen als de Amsterdamse Uitmarkt, Crossing Border of Winternachten. Met dit album moeten deuren kunnen opengaan voor dit collectief onder leiding van de burgemeester van Gravel Town, Michel Ebben.

Cok Jouvenaar

Link naar de originele review